Strona główna W świecie mitów i legend z różnych stron świata
REGULAMIN
I. Informacje ogólne
1. Organizator
Organizatorem konkursu są Gdańskie Szkoły Autonomiczne ul. Osiek 11/12, Gdańsk 80-842; tel:
(58) 320-37-76 w.18; e-mail gasp@gfo.pl; strona internetowa http://www.gasp.gfo.pl
2. Celem konkursu jest:
– rozwijanie umiejętności odnajdowania informacji w bogatych źródłach literackich,
historycznych i zasobach Internetu,
– rozbudzanie zainteresowania historią i literaturą,
– rozbudzanie zainteresowania bogactwem kulturowym świata starożytnego,
– rozwijanie umiejętności odnajdowania elementów kultury starożytnej we współczesnym
świecie,
– wzbogacanie języka o właściwie dobrane frazeologizmy,
– tworzenie warunków do opracowania przydatnych notatek graficznych (sketchnotek),
opierających się na rzetelnej znajomości tekstu,
– rozwijanie umiejętności segregowania informacji i wydobywania rzeczy najistotniejszych
przed stworzeniem pracy literacko-plastycznej w formie lapbooka,
– doskonalenie umiejętności tworzenia spójnej wypowiedzi pisemnej na zadany temat–
(samodzielne tworzenie mitu na wylosowany temat),
– doskonalenie umiejętności dokonywania analizy tekstu i odnajdowania bogactwa
językowego w nim zawartego,
– rozbudzanie motywacji do doskonalenia swej osobowości i planowego samokształcenia.
3. Zasięg konkursu
Konkurs ma zasięg wojewódzki i obejmuje uczniów VIII klas szkół podstawowych
4. Liczba i rodzaj etapów
Konkurs składa się z trzech etapów:
etap pierwszy (szkolny) – rozwiązanie na terenie macierzystych szkół uczniów, przysłanego
przez organizatora testu, składającego się z 45 pytań, dotyczących: treści wybranych przez
organizatora mitów i legend ludów Europy m.in.: słowiańskich, skandynawskich, germańskich i
legend arturiańskich,. Tytuły mitów oraz pozycje, w których można będzie je odnaleźć znajdują
się w p.IV regulaminu. Do kolejnego etapu przechodzą uczniowie, którzy uzyskają przynajmniej
85% prawidłowych odpowiedzi;
etap drugi (międzyszkolny) – to połączenie dwóch elementów: napisanie pracy literackiej
(mitu), na wylosowany przez organizatora temat, oraz stworzenie do tego mitu lapbooka
(dodatkowe informacje związane z przygotowaniem lapbooka, znajdą się w materiałach,
rozsyłanych do uczestników, którzy przejdą do drugiego etapu konkursu). Niezależna komisja,
składająca się z osób spoza szkół, biorących udział w konkursie, dokonuje oceny prac (pracy
literackiej oraz wykonanego lapbooka), wyłaniając finalistów. Prace będą oceniane od 0 do 20 pkt.
Osoby, które uzyskają minimum 17 punktów przechodzą do kolejnego etapu konkursu;
etap trzeci (finał wojewódzki)– Turniej Wiedzy o: legendach i mitach 6 kontynentów czyli
mitach europejskich, azjatyckich, australijskich, afrykańskich i mitach obu Ameryk (tytuły mitów
i pozycje, w których można będzie je odnaleźć znajdują się w p. IV regulaminu) oraz o związkach
frazeologicznych, wywodzących się z mitologii. Uczestnicy, którzy podczas końcowego Turnieju
Wiedzy zdobędą przynajmniej 90% pkt. otrzymują tytuł laureata. Pozostali uczniowie, którzy
zakwalifikowali się do 3 etapu konkursu i wzięli udział w Turnieju, zostają jego finalistami.
5. Zasady uczestnictwa
1. Organizator 4 grudnia 2023 roku rozsyła mailowo do wydziałów edukacji poszczególnych
miast na prawach powiatu i powiatów (z prośbą o przekazanie do poszczególnych gmin)
zaproszenie do udziału w konkursie. Do zaproszenia dołączany jest regulamin konkursu.
2. Szkoły zainteresowane udziałem uczniów w konkursie przesyłają do 18 grudnia 2023 roku
zgłoszenie (Karta zgłoszenia w załączeniu).
3. Do 12 lutego 2024 roku do szkół, zgłoszonych do udziału w konkursie, zostanie przesłany,
przygotowany przez organizatora test, składający się z 45 pytań. Wraz z testem nauczyciele
otrzymają klucz odpowiedzi. 13 lutego 2024 roku wszyscy zgłoszeni uczniowie przystępują
do I etapu konkursu. Na rozwiązanie przesłanego testu uczniowie mają 45 min. Test, zgodnie
z kluczem odpowiedzi, sprawdzają nauczyciele macierzystej szkoły uczniów. Nauczyciel
odpowiedzialny za przeprowadzenie konkursu na terenie szkoły przesyła organizatorom
wyniki testu do 16 lutego (na druku, przygotowanym przez organizatora). Ci uczniowie,
którzy otrzymają z testu co najmniej 38 pkt. przechodzą do kolejnego etapu konkursu.
4. 19 lutego 2024 roku uczniowie, którzy przeszli do kolejnego etapu konkursu, otrzymają – od
nauczycieli prowadzących – temat pracy literackiej i materiały pomocnicze do tworzenia
lapbooków. Na wykonanie obu prac każdy uczeń będzie miał czas do 18 marca (termin
przekazania prac nauczycielowi prowadzącemu). Zebrane przez nauczycieli prace, osoby
odpowiedzialne za etap szkolny, przesyłają pocztą lub dostarczają do sekretariatu Gdańskiej
Autonomicznej Szkoły Podstawowej do 25 marca 2024 roku (decyduje data stempla
pocztowego). Prace oceni niezależna komisja, wyłaniając finalistów. Do 29 marca
organizatorzy, na adresy szkół, przesyłają informację o uczestnikach konkursu, którzy
zakwalifikowali się do ostatniego, finałowego etapu.
II. Termin trzeciego etapu konkursu
20 maja 2024 roku o godzinie 10 00 na terenie Gdańskich Szkół Autonomicznych odbędzie się
trzeci etap konkursu. Czas trwania konkursu jest uzależniony od liczby zgłoszonych osób.
III. Skład komisji konkursowej
W skład komisji Wielkiego Turnieju Wiedzy będą wchodzić losowo wybrani nauczyciele ze
szkół, biorących udział w konkursie, w tym przedstawiciel organizatora oraz pracownik
Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego.
IV. Obowiązujące teksty i materiały do pierwszej i trzeciej części konkursu:
Do pierwszego etapu konkursu:
Jakub Bobrowski, Mateusz Wrona „ Mitologia słowiańska” – część I Bogowie –rozdziały:
„Stworzenie świata”, „Stworzenie niebios”, „Człowiek”
Roger Lancelyn Green „Mity skandynawskie” – rozdziały: „Yggdrasill-drzewo świata”, „Ragnarok”
oraz „Król Artur i rycerze Okrągłego Stołu” – rozdziały: „Dwa miecze”, „Pierwsza misja Okrągłego
Stołu”
Barbara Hayes„Baśnie i legendy świata” – rozdziały: „Beowulf”, „Jak Fin odnalazł Brana” „Lorelei”
Do ostatniego etapu konkursu:
Jan Parandowski „Mitologia” rozdziały . „Narodziny świata” , „Herakles”, „Wyprawa Argonautów”,
„Orfeusz i Eurydyka”
Agnieszka Kozyra „Mitologia japońska”: rozdział „Powstanie świata i pierwsi bogowie”
https://gameplay.pl/news.asp?ID=82037
„Powstanie świata i dzieje Ozyrysa” fragmenty mitów opracowane na podstawie książki Jadwigi
Lipińskiej, Marka Marciniaka „Mitologia starożytnego Egiptu” mat. Otrzymają uczniowie, którzy
przejdą do III etapu
Richard Erdoes, Alfonso Ortiz “Mity i legendy Indian Ameryki Północnej’ rozdział – „Kukurydziana
matka”, „Stworzenie ludzi-zwierząt”
Barbara Hayes Zbiór „Baśnie i legendy świata” – rozdziały: „Jak dingo przybył do Australii”.
„Słońce i księżyc”
V. Nagrody i wyróżnienia
Laureatami konkursu zostają osoby, które w ostatnim etapie konkursu – Turnieju wiedzy
otrzymają powyżej 90% punktów, pozostali uczniowie uczestniczący w Turnieju otrzymują tytuł
finalisty. Nauczyciele, których uczniowie wezmą udział w konkursie, otrzymają od organizatorów
podziękowanie.
Kartę zgłoszenia można przesłać pocztą e-mail gasp@gfo.pl, faxem lub na adres Gdańskie Szkoły Autonomiczne ul. Osiek
11/12, Gdańsk 80-842
Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy!
Organizator konkursu
Gdańskie Szkoły Autonomiczne
karta zgłoszenia https://docs.google.com/document/d/1ZPs_8cCxJPgLTqDvrak9Ftp0zwcpAVrfChfmjTZm28o/edit?usp=sharing